Wat is SEA?

Online Aannemer helpt je graag bij online vraagstukken.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Dit zijn de betaalde advertenties bovenin de zoekresultaten pagina’s in zoekmachines. Hierdoor staat jouw website of webshop gegarandeerd op de eerste pagina van de zoekresultaten. Op de lange termijn kan dit zorgen voor meer verkeer op jouw pagina.
Klinkt dit als iets voor jouw bedrijf, maar klinkt het tegelijkertijd ook lastig? De SEA specialisten van De Online Aannemer helpt jou hier graag bij.
Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

sea specialist

Google Ads

Google Ads is het advertentieprogramma van Google, dit is verreweg het grootste programma. Microsoft heeft ook een advertentieplatform genaamd Bing, deze is een stuk kleiner.
Met Google Ads kunnen wij jouw advertenties laten verschijnen in de lijst met advertenties in Google. Bij Google adverteer je op zoekwoorden, dit zijn de woorden die de gebruikers intypen in de zoekbalk. Wanneer dit een zoekwoord is waarop jij adverteert, wordt jouw website bovenin de resultaten getoond.
Google heeft verschillende plekken om te adverteren, zoals het zoeknetwerk en het displaynetwerk. Het zoeknetwerk bestaat uit sites waarop mensen zoeken. Bijvoorbeeld Googlesites zoals Maps of shopping en zoeksites die samenwerken met Google.
Het display netwerk bestaat uit sites waarop mensen iets kijken of lezen. Bijvoorbeeld YouTube, Blogger en Gmail, maar ook nog duizenden partnersites van Google.
Beide manieren zijn erg effectief, maar dienen wel op een andere manier ingesteld te worden. Het is dus belangrijk om hier 2 aparte SEA campagnes voor aan te maken.

Wat betaal je voor SEA?

Advertentieruimte wordt verkocht via een biedingssysteem. Hierin wordt ook rekening gehouden met de relevantie. Het is om deze reden ook lastig te zeggen wat een advertentie je gaat kosten.
Als je hoger in de resultaten staat levert dit waarschijnlijk meer clicks op. Echter zullen deze clicks ook meer geld kosten dan lager in de resultaten.
De manier waarop de kosten van de advertentie worden berekend is afhankelijk van de biedstrategie. Dit kan zijn op basis van het aantal clicks, weergaven en maximale of gemiddelde bedrag per conversie. Dit natuurlijk altijd binnen het ingestelde budget.
Google beoordeelt advertenties ook op basis van relevantie en aansluiting bij de website. Wanneer deze dingen goed zijn worden de kosten per click lager en je ranking in Google hoger. Jouw website wordt dan gezien als relevante website voor de zoekopdracht en hiervoor beloond.

Snel veel bezoekers

Hetgeen dat SEA interessant maakt voor websites is dat je enorm snel veel bezoekers kunt krijgen. Deze bezoekers hebben al gezocht op een zoekwoord die aansluit bij jouw website. Hierdoor zijn deze bezoekers ook meteen potentiële klanten uit jouw doelgroep.
SEA zorgt in tegenstelling tot SEO in een korte tijd voor veel bezoekers naar jouw website. Het nadeel hiervan is dat SEA marketing vaak veel geld kost.

SEA budget

De eerste stap bij het opzetten van een Google Ads campagne is het aanmaken van een account. Vervolgens moet er krediet worden toegevoegd en een budget worden ingesteld.
Je kan een maximaal dagbudget en kosten per klik instellen. Zodra jet dagbudget bereikt is worden de advertenties uitgezet. Hierdoor heb je zelf in de hand hoeveel geld er per dag en per klik besteed wordt.
Als je dit niet doet kan het zijn dat Google al snel het dagbudget heeft uitgegeven.
Het is dus verstandiger om hier zelf limieten voor in te stellen.

Advertenties maken

Je zou nu direct kunnen starten met adverteren. Je stelt zoekwoorden in waarop geadverteerd moet worden en de pagina waarnaar de advertentie moet leiden. 

Het is belangrijk dat je na plaatsing van de SEA campagne hem goed in de gaten houdt. Waardevolle informatie als het aantal klikken of conversies kan hieruit gehaald worden. Door deze informatie kan er zeer gericht geadverteerd worden om de beste resultaten te behalen. 

Het opzetten van goede advertenties is niet makkelijk. Maar het is wel belangrijk dat dit gedaan wordt bij de juiste zoekwoorden. Anders is het zonde van het geld. 

Online Aannemer kan hierbij helpen op weg naar optimaal resultaat.

Zoekwoorden in kaart brengen

Om met jouw advertentie vindbaar te zijn in Google moet je een aantal zoekwoorden opgeven. Deze zoekwoorden zijn de woorden waarop jouw advertentie gevonden moet worden.
Dit is samen met de landingspagina de belangrijkste stap bij het maken van de advertentie.
Wanneer je niet over de benodigde kennis beschikt kun je hier een SEA specialist voor inschakelen. Zo weet je zeker dat je advertentie gekoppeld zit aan de goede zoekwoorden.
Ook is het belangrijk om mee te nemen in welke fase van het aankoopproces de bezoeker zit. Zoekt de bezoeker een specifiek product om te kopen of is hij nog in de oriëntatiefase? Hierop kun je weer de pagina waar de advertentie naar leidt afstemmen.
Dus het vinden van de juiste zoekwoorden en koppelen van de goede pagina’s is best pittig. Hier kan een SEA bureau, zoals De Online Aannemer, bij helpen.

Analyseer de data

Het opzetten van Google Ads campagnes is niet moeilijk. Maar het opzetten van een goede Google Ads campagne is wel moeilijk. 

Het instellen van het juiste budget en zoekwoorden kan voor iemand zonder ervaring lastig zijn. Zodra dit op de goede manier gebeurd is dient de data geanalyseerd te worden. Aan de hand van deze data kun je de advertentie optimaliseren. 

Kortom, zoekmachine adverteren kan zorgen voor veel waardevolle bezoekers naar je website. Het dient alleen wel op de juiste manier gedaan te worden. De SEA specialisten van De Online Aannemer kunnen hierbij helpen.

Klinkt SEA uitbesteden interessant om jouw bedrijf naar de volgende stap te brengen? Neem dan gerust contact met ons op.

Onze projecten in online marketing

Online uitdaging? Bel de Online Aannemer >

Ik drink mijn koffie met een half klontje suiker en voor jou? Snel samen een koppie koffie doen om te bekijken of het klikt? (of ben je meer een vrijdagmiddag drinker?)